23 mars -20
Ikväll var vi lite färre medlemmar än vanligt i vår måndagsträff, endast 6 medlemmar: AXR KEG OOC WZR XTV och SM5-8413. Som det mesta i samhället idag kan bortfallet förmodligen skyllas på COVID-19.
Planlagt för kvällen var ett föredrag om radar. Tyvärr fick det utgå, även det av samma skäl: COVID-19. Istället fick vi själva hitta på något intressant och nyttigt att ägna kvällen åt. Det fick bli Airscout. Det är en dataapplikation som blivit allt populärare under senare år bland NAC-testare för att förbättra poängresultaten. All radiokommunikation på HF och däröver kan förlängas distansmässigt om radiovågorna hittar något att studsa mot. För VHF och högre har man funnit att trafikflygplanen är lämpliga för detta för avstånd på upp till 900 km. Transpondrar i planen sänder kontinuerligt ut information om kurs, hastighet och höjd. Informationen kopieras av speciella stationer och presenteras i dataprogrammet Airscout.
Vid NAC-tester kontaktar stationer varandra via chattprogrammet ON4KST och kommer överens om att utnyttja lämpliga flygplan för att kunna logga långväga QSOn. Ikväll pågick ingen NAC-test utan vi fick testa Airscout genom att utnyttja de amatörradiofyrar som finns runt i landet, t ex SK1VHF på Gotland. Det finns ett antal villkor för att det skall bli en träff, till exempel att det är fri sikt mellan stationerna och till flygplanen, samt att planen ligger på 9-10.000 meters höjd.
Bjarne / KEG hade återigen med sig sin laptop för att få hjälp med att trimma Logger32. Han är outtröttlig i sina ansträngningar att få det att uppföra sig som han vill. Det finns ett otal parametrar att ”skruva på” för att få de olika fönstren att visa relevant information. Det är bra, vad värre är att det kan vara både svårt och ologiskt att hitta VAR man skall skruva. Som framhållits här tidigare: en av fördelarna med att vara med i en radioklubb är att det här oftast finns någon att konsultera när man kör fast.
73
Bruno / AXR