Hej!

Jag heter Tommy och är kassör på SK6QA

När jag inte svingar lödkolven i något intressant projekt gillar jag att köra NAC-tester. Jag tycker också om digitala moder som RTTY och FT8. I NAC-tester är det populärt att blanda de ”gamla” trafikslagen CW och SSB med FT8. På bilden nedan syns hur jag kör FT8 tillsammans med det vanliga contestprogrammet N1MM+.

För att lödning skall vara lustfyllt och ge resultat måste man ha bra verktyg till sin hjälp. Här testar jag klubbens nyinköpta lödrökutsug. Med den slipper man inandas den obehagliga röken.

Ett spännande projekt i klubben är utvecklingen av 50 MHz, The Magic Band. Härnedan monterar jag en 7 elements LFA-antenn, som senare i vår skall monteras högst upp i vår 20 metersmast. Lång bom är ledordet säger expertisen, och nog är den lång, 9 meter!

Här ligger antennen på marken färdig för slutmontering.

Tillbaka till SK6QA-Medlemmar